Inloggen
Winkelmandje

Mafell Golden ticket PRO actie fabrieksbezoek

Geplaatst op 2-4-2018 door Sander

Vroeg opstaan

Maandag 26 maart was het dan zover! In alle vroegte opgestaan. Om 5.45u ging de wekker wat ik zelf bepaald niet meer gewend ben. Maar bij de meesten ging de wekker nog iets vroeger omdat ze iets verder moesten rijden.
Er waren zelfs 2 die zo’n antipathie hebben tegen vroeg opstaan dat ze een hotel hebben geboekt ;-P Ruim voor half 7 reden we met zijn vijven, Ewoud, Bas, zijn broer Niels, Sander en ik, naar Schiphol waar we om 7.15u met zijn allen hadden afgesproken. En ik moet zeggen, eigenlijk iedereen was ook netjes op tijd. Dat zal ongetwijfeld komen door de goede herkenbaarheid van onze reisleider :-). Het t-shirt was een cadeautje van het personeel. Erg leuk!
Wellicht nog wat duf, half slapend en ietwat onwennig liepen we met in totaal 20 man richting douane. Nadat 2 personen al door de poortjes waren, kreeg we de melding dat de vlucht is geannuleerd. Huh? Hoezo?

De Schiphol Service balie

De meneer ter plekke kon ons weinig meer vertellen en verwees ons naar de service-balie. Daar aangekomen een nummertje getrokken. Inmiddels waren we 2 mensen ‘kwijt geraakt’, maar deze bleken ook al door de douane te zijn gekomen. Dus met 16 man in spanning afwachten… De mevrouw achter de balie wist te vertellen dat de vlucht was geannuleerd door de mist. Mist? Die is allang opgetrokken. En hoezo kan hij dan niet vliegen? ’s Nachts zie je toch ook niks? Maar het had te maken met het slechte zicht op de grond.
Sander kreeg er wat opstandige neigingen van. Helemaal nadat de lieftallige dame achter de balie zei dat een gedeelte maar met de trein moest. Maar ze moest wel kijken of er nog genoeg plek was. Of met de bus, maar een bus huren was dan weer geen optie. Ook bleken er al 2 personen te zijn overgeboekt naar een andere vlucht, hoezo? En de rest dan?
Even later bleek dat ze achter de schermen ook al met onze groep bezig waren. Tja, dat is dan weer een voordeel dat je met zoveel bent. Uiteindelijk kon iedereen mee met de eerstvolgende vlucht van 12.30u. Yes! Alleen 3 mensen hadden nog geen vaste zitplaats toegewezen gekregen, maar dit kwam nog goed zei ze. Helemaal blij en opgelucht, we gingen vliegen en geen al te gekke tijd.
We moesten nog even wachten tot de vlucht, dus ieder heeft zich in tussentijd zelf wat vermaakt achter de douane. Ter vergoeding hadden we elk een drink- en eetvoucher gekregen twv 10 euro. We hadden afgesproken dat we van tevoren zouden lunchen zodat we dat bij Mafell konden overslaan.
Sommige al gegeten, hun lunch gekocht of nog half etend kwam de melding dat de vlucht vertraagd was. Er kwamen 50 minuten bij! En wachtend bij de gate kwamen er weer 5 minuten bij en weer 5 en weer 5. Hier bleef het gelukkig bij, maar inmiddels stond de vertrektijd om 13.35u terwijl we dus om 9.20u zouden vliegen.
De mensen die standby-plekken hadden, kregen vlak van tevoren te horen dat het vliegtuig was overboekt en dat ze niet mee konden. Dat meen je toch niet? Gepraat als brugman, maar er was niks mogelijk. Alleen als er vrijwillig mensen waren die een latere vlucht wilden nemen. Dit was er 1, dus Sander kon nu ook mee. Alleen Ewoud en Bas moesten wachten tot het allerlaatst. Een paar minuten voor de gate dicht ging waren 2 andere mensen niet op komen dagen en werd besloten dat Bas en Ewoud mee konden! Joepie! We zaten eindelijk in het vliegtuig! 4 uur en 15 minuten later dan gepland…
Gelukkig bleef iedereen relaxed, ontspannen en liet het over zich heen komen. Tja, want je kan er toch weinig of eigenlijk niks aan doen.

Eindelijk in Stuttgart op naar Mafell

Tegen 15u waren we geland in Stuttgart en stond de bus ons al op te wachten. Iedereen instappen, even de koppen tellen of we compleet zijn en gaan! Na een uurtje met de bus door een prachtig heuvelachtig landschap en kleine dorpjes kwamen we aan bij Mafell waar Bjorn, die ons deze 2 dagen heeft meegenomen in de wereld die Mafell heet, met smart op ons zat te wachten.
Na een drankje en een snel hapje vlot aan de gang. De ‘verplichte’ powerpoint presentatie werd na een paar sheets achterwege gelaten. Zeker leerzaam over het ontstaan, de geschiedenis en ontwikkeling van Mafell, maar er moesten prioriteiten gemaakt worden. En ja dat zijn dan toch de machines in het echt :-)
In de 2 uur die we nog hadden, hebben we de MT55, P1CC en de UVA en EVA besproken en mee kunnen oefenen. En behalve die handigheidjes, wat her een der de bekende ohh en aahh of open monden veroorzaakte, ook wat meer geleerd over het interne werk van de machines. Zo hebben we het pendelmechanisme van de P1CC ontleed gezien. En de spoel die in de machine zit met het vele koper wat Mafell er in weet te stoppen (zo'n 30% meer als anderen).

Op naar het hotel en avondeten

Om 18u weer de bus in waar we naar het hotel 15 minuten verderop werden gebracht. Iedereen inchecken, de spullen op de kamer, opfrissen en om 19u eten in het bijbehorende restaurant. Een lange tafel was voor ons gedekt. Inmiddels was Jurgen, tester en promotor bij Mafell, ook bij ons aangeschoven als zijnde delegatie van Mafell. Dit zou Ralph zijn, onze vertegenwoordiger, maar zoveel pech als wij hadden met het vliegtuig had hij met de auto. Hij moest van noord naar zuid Duitsland maar stond aan de kant van de snelweg met pech…
Nadat Bjorn ons de Duits/Engelse menukaart nauwkeurig had voorgelezen in het Nederlands alsof hij het zelf had bereid, bestelden we elk onze keus aan voor- en hoofdgerecht. Het was al lekker gezellig geworden aan tafel en er werd volop gepraat en gelachen met elkaar. Leuk om te zien, mensen die elkaar niet kennen, maar ze hoeven maar 1 gemeenschappelijke interesse te hebben, ik noem als voorbeeld even gereedschap :-) en er is gespreksstof genoeg voor de hele avond! Het werd een gezellige avond die voorbij vloog waar menig wat Duitse biertjes zijn verorberd.
Om 22u ging mijn lampje uit en ben ik mijn bed op gaan zoeken, maar velen bleven nog lekker zitten. Ik hoorde dat de laatsten om half 2 hun kamer opzochten.

Wederom vroeg opstaan

Maar ondanks dit zat iedereen de volgende ochtend fris en fruitig om 7u aan het ontbijt. Om 7.45u stonden we buiten met onze bagage. Maar geen bus te bekennen. Het was wederom mistig. Zou de busrit wellicht geannuleerd zijn wegens mistige omstandigheden? Gelukkig kwam deze een kwartier later alsnog voorrijden.

Fabrieksbezoek Mafell

Zodra we bij Mafell aankwamen gingen we de fabriek in. Gewapend met een headset op naar de fabriek. En daar hebben we een geweldige uitgebreide rondleiding gehad van ruim 2 uur! Ik was hier een keer eerder geweest, maar toen niet zoveel en uitgebreid gezien als nu. Van het wikkelen van de spoelen met koper, het zelf spuitgieten van onderdelen in eigen gemaakte spuitgietmatrijzen, zelf spuiten en bakken van de poeder coating, het stanzen van de onderdelen, het frezen van de gaten, rubber en het bestempelen van de linialen voor diverse merken, tot het in elkaar zetten van diverse machines. Ook het uiteindelijk testen van elke individuele machine, verpakken en versturen. Mafell maakt meer dan 85% van alle onderdelen zelf in Duitsland, dat kunnen niet veel merken meer zeggen!
En overal hartelijk ontvangen. Bij het in elkaar zetten van de spoel werkte een vrouw die al 20 jaar ditzelfde werk doet en nog steeds vol plezier en vooral ook trots. Fantastisch om te zien! We gaven haar spontaan een hartelijk applaus. Bjorn vroeg of ze ooit een applaus gekregen had hiervoor, dat was niet het geval dus nog een applaus.
Helaas mochten we de ruimte met de nieuwste ontwikkelingen niet in. En ook mochten er geen foto’s gemaakt worden, jammer, maar uiteraard begrijpelijk. Al hebben we wel een sneakpeak van een nieuwe machine gezien :-)

Trainingscentrum Mafell

Na deze fantastische leerzame en interessante rondleiding weer terug in het trainingscentrum. Wat trouwens ook een prachtige plek is. Een grote ruimte met alle machines van Mafell met 3 glazen wanden waardoor je naar buiten kan kijken. De meesten hadden toch wel interesse in de grotere machines. Dus hier gingen we ons voornamelijk op richten. Eerst de Erika 85 besproken en daarna de MF26. En ik geloof dat er bij deze machine wel de meeste verbazing van ieders gezicht was af te lezen. Geweldig om te zien. Nou wist ik dit zelf ook niet meer precies en kon me niet herinneren eerder hiervan uitleg gehad te hebben, dus ook ik was onder de indruk. Ook ik, ja dat klinkt wel raar misschien. Maar ik als voorheen niet gereedschap geïnteresseerde ben wel de gereedschap ingerold. En ja mijn eerste echte kennismaking met gereedschap was dus met Mafell.
En ik kan je vertellen dat je dan snel verwend raakt hoor. Met het klussen en verbouwen ook allemaal zelf de Mafell machines gebruikt wat voor mij heel normaal was. Maar als ik dan eens bij iemand anders klus, dan merk ik eigenlijk pas hoe fantastisch en bijzonder Mafell eigenlijk is. Het zijn machines die lekker in de hand voelen, doen wat ze beloven, solide en met heel veel slimme handigheidjes. Lang schuren zonder trillingen en het voelt zo vertrouwd.
En dat besef ik me ook als ik de reacties van de anderen hoorde en zag. Onder de indruk, verbaasd en verrast waar allemaal wel niet over nagedacht is.
Voor de lunch hebben we ook de lintzaag Z5 nog even bij de tand gehad wat ook een erg mooie machine blijft! En wederom bijzonder om te zien, dat je zo uit de hand in een 20cm balk en ook nog eens haaks een mooie ronding kan maken, zonder ervaring, gewoon doen.

Lunchen bij Mafell

In het personeelsrestaurant kregen we een lekkere warme lunch inclusief een chocolade paashaas! We zitten aan een aparte tafel maar wel tussen alle anderen die bij Mafell werken. Leuk om te zien.

...en weer verder met de training

Na de lunch dan toch eindelijk die mega grote cirkelzaag, de MKS 185. Ja daar wilde iedereen wel eens mee zagen. En hoe machtig dat ding er ook uit ziet, hij zaagt zoals een mes door boter snijdt maar dan 185 mm diep! De grap was dat de machine zo veilig en vertrouwd aanvoelt, dat een aantal keren de machine al werd losgelaten voordat de machine was uitgedraaid. En we hebben het wel over een zaagblad van 450 mm!
Als afsluiter de ZSX twin aan het werk gezien, daar wilde ook veel mensen mee zagen. De 2 motoren maken wel wat herrie, jemig.
Tussendoor was er ook ruimte om vragen te stellen, eigen ervaringen te delen en praktische tips te vragen. De DD40 hebben we helaas overgeslagen omdat we te weinig tijd hadden. Deze gaan we weer uitgebreid behandelen tijdens de komende Mafell demo-dagen bij ons in de winkel. Om 15u moesten we dan echt afsluiten want de bus stond ons al weer op te wachten. Voldaan stapten we in de bus en werden we uitgezwaaid door een aantal mensen van Mafell. Het zat er alweer op.
Gelukkig ging de terugreis wel voorspoedig!

Ik vond het een geslaagd uitje!
Alle deelnemers bedankt voor jullie deelname, enthousiasme en gezelligheid!
En Bjorn bedankt voor de fantastische rondleiding en uitleg van de machines en Mafell voor de geweldige kans en mogelijkheid!

Aanmelden nieuwsbrief

Winkelmandje

Filter

20190423 16:20:38 PC00False0FalseTrue0