Inloggen
Winkelmandje

Ben jij dat gezeik met levertijden ook zo zat? Wij ook!

Geplaatst op 27-5-2021 door Sander
In de huidige wereldwijde situatie merken we dat de levertijden van producten behoorlijk uiteenlopen. Wij krijgen daar van jullie veel vragen over. En terecht! Ook over dat de levertijden op de site niet kloppen of dat de eerder doorgegeven levertijd overschreden is en je eigenlijk je product al had verwacht. Dit is om meerdere redenen bijna onmogelijk om actueel te houden. Onze leveranciers hebben ook last van verschuivende toeleveringen waardoor hun geschatte levertijden regelmatig niet kloppen. Leveringen zijn daardoor erg moeilijk te voorspellen en zijn soms met weken of zelfs maanden vertraagd. We werken alles zo goed mogelijk bij op de site maar al met al is het super lastig dit correct te houden. Het is helaas veel achter de feiten aanlopen.

Dit alles heeft meerdere oorzaken die grotendeels te weiden zijn aan de wereldwijde pandemie:


Tekort aan grondstoffen
Wereldwijd is er inmiddels een grondstoffentekort, mede omdat er enorm veel is ingekocht maar ook veel is verkocht. Landen zijn ook aan het hamsteren en door de lockdowns zijn fabrieken en producenten ook maandenlang dicht (geweest). We zien en merken het met kunststof granulaat, rubber, ijzer en zelfs hout! Hierdoor stijgen de prijzen ook. Ik hoor dat ijzer 2x zo duur is geworden, prijsstijgingen van hout van 50% als je het überhaupt al kan krijgen en rubber schijnt zelfs schaars te worden.

Merken dachten minder te verkopen

Toen de coronacrisis begon, dachten veel merken dat ze minder gingen verkopen en schaalden soms wel 30 à 50% af, terwijl ze in de praktijk soms wel 50 tot 100% meer verkochten. Zo'n achterstand inhalen dat is geen kwestie van weken, maar soms maanden of zelfs jaren. Neem een merk als Woodpeckers die meldt doodleuk midden 2020 dat ze alle geplaatste orders een jaar uitstellen... uuhh hoe dan? En we moesten al zo lang wachten.

Zelfs een merk zoals Mafell die 85% van alle onderdelen zelf maakt, die hebben ook met sommige producten leverproblemen. Als voorbeeld nemen we een kogellager deze zullen ze vast niet zelf maken en stel dat die nu mist om de cirkelzaag compleet te maken. Daar stop je niet even een ander merk in. Die moet je duur- en kwaliteit testen, passingen controleren en opnieuw integreren, onmogelijk om ‘even’ te doen.

Verzendkosten van pallets en zeecontainers
Als een zeecontainer een jaar geleden rond de 2000 dollar was om van China/USA naar Europa te varen zijn ze nu 10 tot 14000 dollar... dat is 5 tot 7x hoger... veel bedrijven kozen ervoor om de goederen even te laten staan in de hoop dat het goedkoper wordt en dus krijgen wij vertraging. Buiten dat er te weinig lege zeecontainers zijn in China, hebben we ook last dat containerhavens het niet aankunnen. In LA liggen ongeveer 60 containerboten voor anker te wachten tot ze gelost kunnen worden. Buiten dit alles lopen er soms ook nog bootjes vast... dit helpt allemaal niet mee.

Waarvan heel veel kleine producten in een zeecontainer passen valt de prijsstijging wel mee, maar neem een grote machine waarvan er maar 20 in een zeecontainer passen, dan tikt dit lekker aan. Ook voor het laten vliegen van pallets zijn de prijzen enorm gestegen. Normaal is er wel ruimte in een passagiersvliegtuig waar zo'n pallet soms in mee gaat maar als er geen passagiersvluchten zijn, houdt dat op. En moeten ze speciaal hiervoor vliegen met als gevolg mega veel hogere tarieven.

Brexit
Buiten al deze bijzondere dingen kwam er ook een Brexit. Voor producten uit de VK is dat best een ramp. Voorheen waren er slechts een paar vrachtwagens per dag die aangifte bij de douane moet doen. In de nieuwe situatie moet ALLES wat het land in of uit gaat via de douane. Je kan je dan ook wel voorstellen dat dit een hoop extra werk met zich mee brengt. Onze zendingen blijven soms 2 tot 4 maanden ergens in Nederland staan voordat we ze krijgen. Dat is nu soms een zwart gat hoewel het langzaam beter gaat en ook voor iedereen duidelijker wordt wat te doen.

De heftige kop met: Ben jij dat gezeik met levertijden ook zo zat? Wij ook!

Tja.. Ik hoop dat dit relaas het een beetje inzichtelijker maakt hoe alles met elkaar te maken heeft en waardoor producten duurder worden, maar vooral hoe onmogelijk het eigenlijk is om een juiste levertijd door te geven. We passen dagelijks levertijden aan, we doen ons best maar vaak is het voor ons ook een verrassing.

En we blijven zeggen, heb je iets besteld maar kun je of wil je niet meer wachten? We snappen het, het is voor ons ook frustrerend. Laat ons weten dat je wilt annuleren dan krijg je meteen je geld terug! Mocht je het later dan alsnog bestellen, houd er dan wel rekening mee dat je weer achteraan in de wachtrij komt te staan.

We vragen dan ook jullie geduld en begrip hiervoor.

Sander

Aanmelden nieuwsbrief

Winkelmandje

Wis filters

Filter

Annuleren
Bevestigen
20210724 16:56:48 PC00False0FalseTrue220102